Kısa Özet: Hayatımızı, yaşam şeklimizi ve alışkanlıklarımızı derinden etkileyen dijital dönüşüm hızını artırıyor. Bu yeni düzende günlük alışkanlıklarımızdan ekonomik yaşama kadar bizi neler bekliyor gelin birlikte inceleyelim.
Metaverse Nedir?
Metaverse, fiziksel gerçekliği dijital sanallıkla birleştiren, sürekli ve kalıcı çok kullanıcılı bir ortam olan gerçeklik sonrası evrendir. (Mystakidis,S. 2022, Şubat 10. Metaverse) Sanal gerçeklik (VR), artırılmış gerçeklik (AR) ve karma gerçeklik (Mixed Reality) gibi teknolojiler, insanların fiziksel olarak bir arada bulunamadıkları durumlarda sanal olarak bir aradaymış deneyimini yaşayabilmelerinin önünü açan önem-li yenilikler getirmiştir. Metaverse ile birlikte, Web 2.0 süresince bilgisayar tarayıcısı ya da telefon ekranı aracılığı ile dahil olduğumuz internet ortamı yerine, sanal gerçeklik gözlükleri aracılığı ile direkt içinde olduğumuz internet ortamının varlığından bahsetmek mümkün hale gelmiştir. Bu sayede, görüntülü konuşma araçları ile yaptığımız iş toplantıları yerine, 3 boyutlu sanal ofisimizde iş arkadaşlarımız ile bir arada olma deneyimini hissedeceğimiz yeni bir boyuta geçeceğimizi rahatlıkla söyleyebiliriz.
Sanal gerçeklik teknolojilerinin kullanımının son 20 yılda kademeli olarak artış gösterdiği görülmektedir. Gelinen noktada hemen hemen her sektörde metaverse ile ilgili örnek uygulamaların ve projenin varlığından söz etmek mümkündür. Eğitimden sağlığa, kültür sanattan spora, iş sağlığı ve güvenliği eğitiminden sadakat programlarına, ürün sunumları ve deneyimlenmesinden dijital katalog ve pazarlamaya kadar bir çok alanda çok sayıda uygulama geliştirilmiş ve kullanıcıların hizmetine sunulmuştur.
Metaverse ile birlikte yeni bir ekonomiden de bahsediyoruz. Bu ekonomide bizler sanal dünyalarımızda yer alan varlıkları alıp satabiliriz. Alım satıma konu olan varlıkların ticaretinin ise blok zincir altyapısı üzerine inşa edilen dijital paralar (bitcoin, ethereum, AXS, vb.) üzerinden yapıldığını görmekteyiz. Nasıl gerçek hayatımızda satın almış olduğumuz bir gömleği giyip konsere gidebiliyor isek, Metaverse ile birlikte sanal kostümlerimizi avatar dediğimiz sanal karakterlerimize giydirip konser etkinliklerine gidebiliyor duruma geldiğimizi söyleyebiliriz.
Hangi Sanal Evrenlerden Bahsedebiliriz?
2022 yılının ikinci çeyreği itibariyle Metaverse nüfusunun 440 milyon aylık aktif kullanıcı-ya eriştiği görülmektedir ve bu rakamın bir önceki çeyrek değerine göre %10 fazlası olduğu belirtilmektedir. Çocuk, genç, yetişkin kullanıcı kitlelerinin beğeni ve ihtiyaçlarına uy-gun özellikleri olan çok sayıda Metaverse ürünü bulunmaktadır. Oyun sektöründe Fortnite, Roblox, Minecraft gibi ürünler kullanıcı sayıları ile ön plana çıkarken, sosyal ağlar sektöründe ise Horizon Worlds, Bigscreen VR, VR Chat, Altspace VR gibi ürünler kullanıcı sayıları ile ön plana çıkmaktadır. Bu konuda yapılmış olan güncel ve detaylı çalışmaya ulaşmak için tıklayınız. Metaverse deneyimini yaşamak için gerekli olan sanal gerçeklik gözlüklerinin satış rakamlarının henüz istenilen doygunluğa ulaşmadığı ve sanal dünyalara bağlanma işleminin çoğunlukla tarayıcılar üzerinden olduğu görülmektedir. (Mitham,N. 2022, Şubat. The Metaverse Universe: Q2 2022 Update)